Er bestaan meer diëten dan we kunnen opnoemen, en meningen over voedsel veranderen continu. Sommige mensen zweren bij quinoa en kale, terwijl anderen bepaalde voedselgroepen zoals koolhydraten, vetten of suikers uit hun dieet bannen. Ook wetenschappers zijn het niet altijd eens over hoe het ideale voedingspatroon voor de mens van tegenwoordig eruit ziet. Er wordt regelmatig nieuwe informatie ontdekt die bepaald voedsel plots gezonder of net ongezonder maken dan eerder gedacht.

Toch weten we dat goed eten erg belangrijk is. Niet alleen voor onze lichamelijke gezondheid, maar ook om ons mentaal goed te voelen. Daarom nemen wij vandaag even een kijkje in de natuurgeneeskunde om te kijken hoe we natuurlijk en gezond kunnen eten. Eén van de belangrijkste dingen die daar wordt aangehaald is om te eten volgens de seizoenen. Niet alleen is het goedkoper en milieuvriendelijker om seizoengroenten en –fruit te eten, de natuur weet ook best wat we wanneer nodig hebben. Denk bijvoorbeeld maar aan de warme groenten in de winter ten opzichte van de lichte en koelere soorten die in de zomer in seizoen zijn.

Eet seizoensgroenten!

Volg de seizoentrends en let daarbij op dat je gevarieerd genoeg eet. Eet af en toe vegetarisch en vermijd zout. En voorzie vooral veel groenten en fruit in je menu. In een ander blogartikel van Huidtherapie Zuid hebben we de typische aprilse groenten al eens opgenoemd. Dat lees je dus hier. In de lente in het algemeen zijn vooral frisse bladgroenten waar je energie van krijgt in seizoen. Denk aan: spinazie, sla, peterselie, asperges, bosui, peultjes, radijs en tuinkers.

Een tweede les uit de natuurgeneeskunde vinden we ook terug in het bekende Engelse spreekwoord “an apple a day, keeps the doctor away”. Appels zijn inderdaad heel erg gezond, en ideaal als tussendoortje. Ze bevatten weinig calorieën en zitten boordenvol vitaminen en mineralen. Bovendien nemen appels ook het hongergevoel weg. Bovendien helpen de vitamines in appels de zuurstoftoevoer in het bloed en geven de koolhydraten en vruchtensuiker je meer energie. Voel je je down of een beetje depressief? Een appel kan helpen!

Met deze twee tips kan jij goed eten om je beter te voelen deze lente!

Bent u geïnteresseerd?

© 2019 the Wellness Room - Antwerpen
beoordeling the wellnessroom antwerpen
5.0