Om de effectiviteit en het ontspannende karakter van je saunabezoek te verhogen, volg je best een aantal vaste stappen. Een saunabezoek draait namelijk om meer dan enkel zweten in een warme, droge cabine. Als je al deze stappen volgt verhoog je de positieve effecten en zal je er des te meer van genieten!

Stap 1: douchen

Het is altijd aangeraden om eerst een douche te nemen om al het vuil en zweet van je af te spoelen. Als je met een proper lichaam de sauna ingaat, zal je alle positieve effecten op je lichaam veel sneller merken! Neem een lekkere warme douche, zodat je lichaam al kan wennen aan de warme temperaturen die zullen volgen.

Stap 2: afdrogen

Het doel van een sauna is natuurlijk om te gaan zweten. Aangezien een droge huid makkelijker gaat zweten dan een natte, raden we je daarom aan om je weer af te drogen na je douche.

Stap 3: warm voetbad

Vervolgens ga je even zitten en stop je je voeten in een lekker warm voetbadje. Blijf erin tot je volledig gewend bent aan de temperatuur, zodat je lichaam goed voorbereid is op de sauna.

Stap 4: sauna

Nu is het tijd om de sauna te betreden! Laat je slippers en badjas buiten staan, en neem enkel je handdoek mee naar binnen. Zorg dat je volledig op je handdoek zit en je lichaam niet in contact komt het met hete hout. Kan je de warmte goed aan? Ga dan hoger zitten want daar is de temperatuur hoger dan helemaal beneden. Denk eraan dat je maximum een kwartier in de sauna blijft zitten.

Stap 5: afkoelen

Na al die hitte, heeft je lichaam zuurstof en afkoeling nodig. Haal daarom een paar keer diep adem als je de sauna verlaat. Om je poriën volledig open te zetten en je hart- en vaatsysteem te boosten, moet je nu nog meer afkoelen. Dat kan door buiten te gaan wandelen, een stortdouche te nemen of in het ijsberenbad te springen. Blijf niet te lang in deze te koude temperaturen zitten, maar neem wel een kwartier de tijd om je lichaam weer te laten afkoelen.

Stap 6: warm voetbad

Vervolgens is het weer tijd om je lichaam opnieuw op te warmen. Dat doe je door opnieuw een warm voetbad te nemen.

Stap 7: rust

Nu is het tijd om even te rusten en te genieten. Vlij je neer in een comfortabele zetel en geniet na.

Stap 8: herhaal

En dan is het nu tijd om stap 2 tot stap 7 te herhalen. Over het algemeen wordt het aangeraden om deze cyclus 3 keer te doorlopen, met elke keer een kwartiertje rust tussendoor.

Geniet ervan!

Bent u geïnteresseerd?

© 2019 the Wellness Room - Antwerpen
5.0