Kan jij je dat nog inbeelden, dat je vroeger nooit wou gaan slapen? Dat je ouders je bijna in bed moesten dwingen voor je middagdutjes? Nu is dat wel anders. ’s Avonds ben je vaak blij wanneer jij je bed inkruipt en je ogen sluit. En middagdutjes in het weekend, die zijn stiekem een guilty pleasure geworden!

Slapen is inderdaad een erg belangrijk onderdeel van een healthy lifestyle. Niet alleen genoeg uren per nacht slapen is belangrijk, ook routine en consistentie zijn van onschatbare waarde voor je gezondheid. Hoeveel uren per nacht je nodig hebt, dat verschilt van persoon tot persoon. Maar probeer er alvast op te letten dat je elke dag op ongeveer hetzelfde uur gaat slapen en opstaat, voor zover dat mogelijk is.

Heb jij het moeilijk om in slaap te geraken? Slaapjes tellen, dat heb je waarschijnlijk tevergeefs al geprobeerd. Hier krijg je 3 tips die wel zullen werken:

  • Als je echt niet kan slapen, blijf dan niet in je bed liggen. Sta op, ga naar beneden, drink een glas water of maak een kort wandelingetje door je huis. Kruip pas weer in je bed wanneer je tot rust gekomen bent en je weer moe begint te worden.
  • Pas omgekeerde psychologie toe: houd je ogen open en herhaal tegen jezelf dat je niet wilt slapen. Je hersenen hebben het moeilijk om negatieve gedachten te verwerken, waardoor dit wel gezien wordt als een instructie om te gaan slapen.
  • Slaaptherapeuten raden ook aan om enkel door je linker neusgat te ademen om sneller in slaap te vallen. Leg je op je linkerzij en sluit je rechter neusgat met je vinger. Adem nu langzaam diep in en uit door je linker neusgat: je bloeddruk verlaagt en je wordt helemaal kalm.

Bent u geïnteresseerd?

© 2019 the Wellness Room - Antwerpen
5.0